Rabu, 4 April 2012

PERSATUAN PEMAIN LAYANG-LAYANG BUKIT KERAYONG



                               www.facebook.com,www.yahoo.com,www.tweeter.com

                    
   PERSATUAN PEMAIN LAYANG-LAYANG
KAMPUNG BUKIT KERAYONG
 KAPAR SELANGOR (PELAYANG)
(PPP SEL0249/090059-10-SEL)

    PENGENALAN  

       Persatuan Pemain layang-layang yang bertempat di kampung bukit kerayong. Di ketuai oleh saudara Samuri bin Rojakan .Telah beroperasi sejak tahun 2008 . Disertai seramai 50 orang ahli . Persatuan Pemain layang-layang adalah persatuan yang berdaftar di Negeri Selangor. Telah menyertai pertandingan Antarabangsa di Johor,Kelantan dan Serawak.  Menganjurkan pertandingan wau dan menguruskan pertandingan Wau seperti di Bukit tinggi , Shah Alam anjuran muzium Shah Alam, Bersama Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) di Felda Bukit Cheraka dan banyak lagi.
  
  
 TUJUAN  DAN MATLAMAT
                
      Tujuan persatuan ini di tubuhkan adalah untuk mengenalkan wau kepada generasi muda dan menarik minat generasi muda untuk memainkan kembali warisan nenek moyang kita .Saya percaya generasi muda masa kini ada yang tidak mengenali apa itu wau atau layang-layang. Kebanyakan generasi muda sekarang hanya mengenali layang-layang moden yang banyak terdapat dipasaran atau yang banyak di jual di tempat peranginan seperti di tepi pantai.
      Wau atau layang-layang amat seronok dimainkan.Selain itu Wau juga boleh dijadikan hobi pada waktu lapang dan untuk beriadah bersama keluarga mahupun orang ramai.




 SEJARAH WAU / LAYANG-LAYANG
-PENGENALAN.

      Dipercayai pada 500 Tahun dahulu ,semasa pemerintahan Sultan Mahmud Syah di Melaka telah diceritakan bahawa Sultan akan mengadakan pesta bermain bermain Wau bersama rakyat jelata pada hari-hari kebesaran atau keraian pada tiap tahun dengan tujuan untuk mendekatkan pemerintah dan orang-orang kebanyakan pada masa tersebut dan pada masa tersebut maka ramailah rakyat jelata yang datang untuk bermain bersama-sama dengan rekaan-rekaan Wau yang berlainan mengikut krativiti yang tersendiri.
      Adalah dipercayai Wau telah dimainkan oleh orang-orang Melayu sejak lama dahulu sebelum waktu itu. Pernah di gambar bahawa orang-orang melayu memainkan Wau dengan cara melagakan.
Catatan sejarah juga membukti Wau pernah digunakan dikawasan nusantara Melayu sebagai panduan kepada para nelayan yang pergi menangkap ikan dilaut dalam untuk kembali ke pengkalan berpandukan kepada kedudukan Wau yang diterbangkan oleh ahli-ahli keluarga yang berada didarat iaitu pada waktu siang dengan cara melihat dan apabila malam bunyian juga dikenali sebagai dengung yang dipasang pada Wau tersebut sebagai panduan kepada para nelayan.


      Diceritakan juga pada zaman dahulu Wau dibuat daripada daun-daun yang lebar yang dibentuk sebagai Wau dan setelah orang-orang melayu tahu menggunakan buluh sebagai rangka dan kertas pelapik maka terciptalah Wau yang berbagai bentuk dan ukuran seperti yang dapat dilihat sehingga ke hari ini salah satunya ialah Wau kapal Selangor.


                                                   
                                                  WAU KAPAL (WAU SELANGOR)

 Wau kapal Selangor(wau Selangor)
     Wau jenis ini adalah yang pertama dicipta atau di ilhamkan oleh orang yang terdahulu.   
 Sering di mainkan dan dipertandingkan di beberapa daerah di negeri  Selangor .


                   




 





Wau Kapal
   Wau jenis ini sering di main kan di kebanyakan daerah di negeri Selangor seperti di Sungai Besar, Kuala Selangor, Klang dan Banting. 
   
 .






         Saya percaya kebanyakan rakyat di negara ini kurang mengenali Wau Kapal( wau selangor) . Sebab  utama kerana kurang pendedahan tentang wau kapal. Hanya sebilangan kecil sahaja yang mengenali wau ini.
Tidak seperti wau bulan,wau kucing,wau merak dan wau jalabudi , Wau tersebut sememangnya dikenali kerana wau tersebut telah di iktiraf untuk ditandingkan di peringkat Antara Bangsa di Pasir Gudang Johor, Kelantan dan serawak . Oleh itu persatuan pemain layang-layang Bukit Kerayong cuba untuk perkenalkan Wau Kapal kepada masyarakat umum bahawa wau Kapal adalah wau  Selangor.  Seperti negeri lain mempunyi wau mereka sendiri. 
     


SEJARAH WAU / LAYANG-LAYANG SELANGOR
     Dipercayai bahawa mengikut sejarah orang-orang lama wau Kapal adalah menjadi simbol bagi negeri Selangor. Kisah ini diambil berdasarkan kepada cerita bahawa  selepas musim menuai padi para petani terpaksa menunggu musim menanam padi  yang akan datang iaitu selama satu tahun dan activiti para petani lebih kepada perikanan meyebabkan masa-masa yang terluang di penuhi dengan bermain wau untuk keseronokan .
    Disebalik namawau Kapal tersembunyi kisahnya yang tersendiri ini adalah kerana jika dilihat dari reka bentuk wau Kapal itu sendiri dapat dilihat dari reka bentuk bawah ataupun ekor adalah  berbentuk Kapal yang melambangkan nelayan dan bunga Tanjung sebagai lambang kebesaran Negeri Selangor
    Sehingga ke hari ini masih terdapat segelintir anank-anak muda dibeberapa daerah 
di negeri Selangor yang masih bergerk aktif meneruskan tradisi pembuatan dan permainan wau Kapal.  



                                          PENGENALAN TENTANG WAU KAPAL











 KEPALA WAU
Digunakan sebagai pengemudi arah:
    Biasanya setiap wau mempunyai kepala bertujuan 
untuk mengawal wau atau mengemudikan arah wau
 dan sebagai pengimbang kestabilan antara kepala dan ekor.
    Ada juga sesetengah pembuat wau tidak ada kepala
 wau seperti wau subuh .Wau subuh jarang di mainkan
 di tempat lain hanya di daerah Bagan Dato Perak sahaja .   
 
KEPAK WAU
Sebagai penampung angin
    Setiap wau mesti mempunyai kepak . Kepak wau di gunakan
 untuk menampung angin  supaya wau dapat menahan
 angin dan wau dapat melayang naik ke udara . 
Seperti Wau Kapal ia melambangkan sebuah
 kapal yang megah dalam pelayaran  .

EKOR WAU
Kemudi 
    Ekor digunakan sebagai kemudi sesebuah wau 
agar wau dapat terbang dengan tenang dan
 stabil apabiladi udara. Ekor  juga dapat menambahkan
 lagi seri sesebuah wau . 

TELEPUK UTAMA
Lambang kebesaran negeri Selangor (Bunga Tanjung)
TELEPUK
Melambangkan hasil negeri 
TALI AIR
Melambangkan keperluan kepada petani dan nelayan
     Tali air bermaksud betapa penting air kepada
 petani dan nelayan dalam kehidupan seharian .


      BUNGA TANJUNG 



    





















Inilah bentuk atau rupa bunga tanjung yang menjadi telapuk utama Wau Kapal (wau Selngor )













       

2 ulasan: